Nachtvlinder Werkgroep

De Werkgroep Nachtvlinders (5 vaste leden) kijkt een paar keer per jaar naar de nachtvlinders in de omgeving van Leusden en Amersfoort. Vast inventarisatie terrein is de Struintuin van CNM ‘De Groene Belevenis’ in Leusden.

De werkgroep bestaat al ca 30 jaar en begon haar onderzoeken op het terrein van CNM ‘Het Groene Huis’ (toen nog ‘De Schothorst’) in Amersfoort. Meerdere verslagen werden gemaakt in de serie Natuur, Landschap en Milieu van Amersfoort. Enkele jaren werd ook onderzoek gedaan bij een particulier in Stoutenburg.

De werkgroep leden zijn enthousiaste amateurs die zich vooral bezighouden met de macro-nachtvlinders. Tegenwoordig worden meestal ook de micro-nachtvlinders door een deskundige op naam gebracht. Alle waarnemingen worden doorgegeven aan de Vlinderstichting.

Werkwijze
– Een laken met enkele menglichtlampen wordt ’s avonds opgezet en de vlinders die daarop afkomen worden zo mogelijk meteen op naam gebracht en genoteerd. Probleemgevallen worden gefotografeerd en later gedetermineerd.
– Een lichtbak met een speciale lamp wordt op enige afstand geplaatst en aan het eind van de avond/nacht wordt bekeken welke vlinders zich in de bak met eierdozen hebben verscholen.
– Tenslotte wordt m.n. in het najaar een alcohol/stroopmengsel op bomen gesmeerd waar weer andere soorten vlinders op afkomen.

Projecten
De KNNV Amersfoort e.o. inventariseert sinds een paar jaar jaarlijks een natuurgebied of een ander aantrekkelijk terrein in de omgeving van Amersfoort. Deze natuurinventarisaties werden o.a. uitgevoerd langs de Modderbeek, op Begraafplaats ‘Rusthof’ en in natuurgebied De Schammer bij Leusden. En in 2022 de inventarisatie in het Moorsterveld. De werkgroep heeft daar ook aan bijgedragen.

Voorjaar 2023: Alice van Hunnik is vele jaren de werkgroepcoördinator geweest. Zij heeft de coördinatie nu overgedragen aan Christel. Bedankt voor je inzet, Alice!

Contact en informatie
Werkgroepcoördinator Christel van Leersum, christeltermaat@kpnmail.nl