27 feb | WNA Natuurlezing: Kleuren en patronen bij vogels

WNA Natuurlezing | Kleuren en patronen bij vogels – door Hans Geuze
dinsdag 27 februari 2024 | 20:00-22:00 uur | Het Groene Huis & online

Ongeveer 150 miljoen jaar geleden, tijdens de evolutie van dinosauriërs naar vogels, ontstond de Archaeopteryx. Deze oervogel had veren met het pigment melanine. Dat gaf hem de kleuren zwart, grijs, beige en bruin. Rode en gele kleuren ontstonden ‘pas’ 60 miljoen jaar geleden uit een groep pigmenten, de carotenoïden. Dit gebeurde vooral bij zangvogels. Een andere oude veerkleur is blauw. Dit is een zogenaamde structuurkleur die ontstaat door de interactie van licht met microscopisch kleine structuurtjes in de veer. Door deze veren onder verschillende hoeken te bekijken ontstaat weerschijn.

Kleuren en patronen hebben belangrijke functies in het leven van vogels, zoals pronken tijdens de balts, afschrikking, camouflage en mimicry.

Hans Geuze, emeritus-hoogleraar celbiologie, fervent vogelaar én wildlife-artist, geeft tijdens de WNA-lezing op 27 februari een presentatie waarin hij al deze aspecten illustreert.

Na de pauze is er een fotoreportage van Hans van Zummeren, natuurfotograaf en oa actief bij Vogelwacht Utrecht afd. Amersfoort, met (nog meer) voorbeelden van kleuren en patronen in de vogelwereld.

Als wildlife-artist schetst en tekent Hans Geuze vogels (en vlinders), al van kind af aan. Hij laat zich daarbij inspireren door het licht, de kleuren en patronen. Zijn favoriete schildertechniek is aquarelleren. Geuze is mede-oprichter van Artist for Nature Foundation (ANF), een internationale groep van ruim 100 schilders en beeldhouwers die zich laten inspireren door de natuur in de breedste zin van het woord. Doel van het ANF is de aandacht te vestigen van het publiek en de overheden op bedreigde natuurgebieden in binnen- en buitenland door het organiseren van artistieke workshops, tentoonstellingen, persconferenties, en door het uitgeven van kunstboeken.

Aquarel: Baltsende roerdompen (aquarel Hans Geuze)

PRAKTISCHE INFORMATIE
– Datum: dinsdag 27 februari 2024
– Tijd: 20:00-22:00 uur (zaal open om 19:30 uur)
– Locatie: Het Groene Huis, Schothorsterlaan 21 in Amersfoort
– Toegang: gratis (max. 80 bezoekers). Reserveren niet nodig. Koffie en thee zijn tegen betaling verkrijgbaar.
– Deelname online: via deze Zoom-link, login op dinsdag 27 februari vanaf 19:45 uur. Vragen stellen kan alleen live in Het Groene Huis.

WNA Natuurlezingen worden georganiseerd door Werkgroep Natuurlezingen Amersfoort, een samenwerkingsverband van KNNV, IVN, Vogelwacht Utrecht en Gemeente Amersfoort.